پخت صحیح غذا
farhange.honare1
best
یک شنبه 4 فروردين 1392برچسب:, :: 11:30 ::  نويسنده : farhange

 

پخت صحیح غذا


پخت صحیح غذا

خانمها همیشه در پخت غذا این دغدغه را دارند که آیا غذایی که پختم به روش صحیحی بوده؟ آیا مواد مغذی موجود در انواع گوشت ها و سیزیجات در شیوه غذا پختن من از بین رفته یا خیر؟ گاهی اوقات روشهای نادرست پخت غذا می توانند اثرات جبران ناپذیری بر سلامت انسان بگذارند. می دانیم که با توجه به شرایط اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ، جغرافیایی ، مذهبی ، کشاورزی عادات غذایی ما متفاوت است .که همین عادات غذایی بعضی وقتها ممکن است نامناسب باشد. اما به مرور زمان بین ملتها و اقوام مختلف جا افتاده و معمولا از آن استفاده میشود.

یکی از این عادت های غلط اما رایج در آشپزی افزودن نمک زیاد به غذا چه در هنگام پخت غذا و چه سر سفره . اگرچه سدیم موجود در نمک طعام ، به حفظ سلامت کمک میکند اما در همه مواد غذایی تا حدی سدیم وجود دارد و نیاز به افزودن نمک ندارند .در غلات ، حبوبات ، انواع گوشت و ………….. سدیم کافی وجود دارد. پس اضافه کردن نمک به این مواد غذایی نه تنها مفید نیست بلکه به مرور زمان سبب بالا رفتن فشار خون و یا جمع شدن آب در بدن میشود که همین باعث افزایش وزن افراد میشود.

یکی دیگر از عادت های غذایی نادرست سرخ کردن طولانی مدت مواد غذایی است .بعضی افراد در هنگام آشپزی عادت دارند که با حرارت بالا ماهی ،مرغ و یا سیب زمینی و ………….را سرخ نمایند. یا می بینیم بعضی هنگام سرخ کردن مواد غذایی روغنی را که چند بار استفاده شده و رنگ آن تغییر کرده را دوباره استفاده می کنند . یا روغن داخل تابه آنقدر داغ می شود که دود از آن بلند می شود . که همین کار به ظاهر ساده سبب تولید مواد مضر و حتی سرطان زا می شود .استفاده از روغن زیاد در سرخ کردن غذا سبب افزایش وزن و بالا رفتن میزان چربی های نامطلوب در خون می شود . که نتیجه آن ابتلای افراد به بیماریهای قلبی و عروقی است.از دیگر اثرات نامطلوب سرخ کردن مواد غذایی با حرارت زیاد این است که مقدار قابل توجهی از ویتامین ها و مواد مغذی موجود در غذا از بین میرود .

روش های صحیح پخت غذا

بسیاری معتقدند که هر چه زمان پخت خورشت بیشتر باشد غذا بهتر جا می افتد .و ظاهر و طعم بهتری پیدا می کند. و گاهی اوقات برای این که آب غذا به حد مطلوب برسد در قابلمه را باز می گذارند در حالی که این کار سبب از بین رفتن ویتامین های غدا میشود و ارزش غذایی آن پایین می آید.

برای این که ارزش غذایی مواد حفظ شود چگونه باید آشپزی کنیم؟

یکی از روش های درست پخت غذا آب پز کردن است. سعی کنید برای این که ویتامین های مواد غذایی هدر نرود . آب کمتری استفاده کنید. و با حرارت ملایم غذا را بپزید. همیشه در این روش در ظرف را بگذارید تا در زمان کمتر و با آب کم همه ویتامین های موجود در غذا حفظ شود و غذای شما ارزش غذایی بالایی داشته باشد.این شیوه پخت برای همه سنین مناسب است بخصوص سالمندان

تا جایی که ممکن است سبزیجات را بصورت تازه و خام مصرف کنید . اما اگر مجبور شدید که آنها را بپزید بهترین روش پخت آن آب پز کردن است. اگر می توانید این مواد ( مثل هویج و سیب زمینی و …………) را به قطعات بزرگتری تقسیم کنید تا مواد مغذی آن از بین نرود.

شیوه دیگر پخت صحیح غذا بخار پز کردن است . که سالم ترین روش پخت غذاست.در این روش غذا با حرارت ملایم پخته می شود . و ویتامین های کمتری از بین میرود. برای این کار دستگاه مخصوص بخارپز در بازار موجود است . و یا میتوان از سبد مخصوص بخارپز کردن هم استفاده کرد .

روش دیگر برای این که غذا را سرخ نکنیم آن را کمی تفت می دهیم البته با روغن کمی . که بهترین روغن برای این روش استفاده از روغن های مایع گیاهی است . مثلا برای استفاده از سبزی در خورشت قورمه سبزی ابتدا پیاز را در روغن کمی تفت دهید سپس سبزی را اضافه کرده و در ظرف را بگذارید  تا سبزیها بپزند و رنگ آن تغییر کند البته نه زیاد بعد آن را به خورشت اضافه کنید تا ویتامین های موجود در سبزی از بین نرود .

اگر مایل هستید که چربی غذای شما کم باشد . پوست مرغ را کاملا جدا کنید . یا  از چربی های گوشت در پخت غذا استفاده نکنید. یا اگر میخواهید همراه سالاد از  سس مایونز استفاده کنید از نوع کم چرب آن یا جایگزینی مثل ماست استفاده کنید.سعی کنید تنوع غذایی داشته باشید . و از لبنیات ( کشک و شیر و دوغ ) هم در پخت غذا استفاده کنید .به دلیل سبک زندگی امروزی که تحرک افراد کمتر شده واغلب مردم ساعت های طولانی پشت میز می نشینند . و وقتی هم برای ورزش کردن نمی گذارند . بهتر است از غذاهایی که نشاسته دارند ( مثل برنج و ماکارونی و……) کمتر استفاده شود


درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان farhange.honare1 و آدرس farhange.honare1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 73
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 73
بازدید ماه : 142
بازدید کل : 83120
تعداد مطالب : 217
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



IranSkin go Up
حدیث موضوعی